Onderzoeks- en adviesbureau Ecorys deed, in opdracht van het Nationale Parken Bureau, onderzoek naar de directe economische effecten van de huidige 21 nationale parken in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat het label Nationaal Park de Nederlandse nationale parken tezamen 70 miljoen euro meerwaarde oplevert. Het onderzoeksbureau heeft hierbij alleen gekeken naar de Nederlandse bestedingen. Inkomsten van buitenlandse bezoekers zijn dus niet meegerekend. Ook genereert de aanwezigheid van nationale parken een positief effect op de werkgelegenheid met op jaarbasis bijna 900 fte’s.
Onderzoek
Voor het onderzoek is gekeken naar de omzet (productiewaarde) in de gebieden van en direct om de nationale parken. Uit het onderzoek blijkt dat veruit de belangrijkste inkomstenbron wordt gevonden in de bestedingen van bezoekers: horeca, recreatieve voorzieningen, overnachtingen, fietsverhuur etc. In het onderzoek is het begrip “nationaal park” breder benaderd dan alleen het formeel begrensde gebied. Samenwerking in de nationale parken vindt namelijk ook plaats in de gebieden om de parken heen, waar kansen liggen voor ondernemers.
Relevantie onderzoek
De natuur en het landschap staan onder druk. Organisaties, waaronder overheden, willen best investeren in de nationale parken, maar vaak wordt door de politiek, ondernemers of bewoners de vraag gesteld wat dit oplevert. Het onderzoek van Ecorys laat zien dat onze nationale parken, voor meerdere partijen, interessante gebieden zijn om te investeren. Dit biedt kansen voor een verdere versterking van de regionaal economische ontwikkeling en daarmee de vitaliteit van deze gebieden.
Lees ook het hele onderzoeksrapport en de oplegger.