Rond het verstevigen van de verbinding met de samenleving, activiteiten in balans met de draagkracht van de natuur en eenheid en herkenbaarheid gaan we samen met de parken en partners mooie dingen doen zoals:
Het NPB stelt begin 2025 een communicatiestrategie 2025 – 2030 op, die invulling geeft aan de interne en externe communicatie. Er zal een heldere communicatie- en informatiestructuur ingericht worden samen met LVVN, het SNP, IVN en de nationale parken. Hiermee krijgt de eenheid en herkenbaarheid op landelijk niveau meer handen en voeten. De nieuwe geïntegreerde website zal worden opgeleverd inclusief het nieuwe Digitale Kennisplatform. De Dag van het Park zal komend jaar in het teken staan van biodiversiteit. We organiseren dan de Nationale Parken Soorten Challenge: samen willen we zoveel mogelijk soorten tellen in de Nationale Parken.
Op 9 januari 2025 zal de eerdergenoemde Handreiking Nationale Parken als katalysator voor gezondheid gepresenteerd worden tijdens een bijeenkomst in Amersfoort. Het is vervolgens de bedoeling deze handreiking in enkele parken te gaan toepassen en voor alle parken een leeromgeving te ontwikkelen en aan te bieden. Dit gebeurt weer in samenwerking met het Collectief Natuurinclusief. Ook zullen er nieuwe werksessies worden georganiseerd waarin nationale parken geadviseerd worden over bezoekersmanagement en de inrichting van hun recreatieve poorten en entrees. Nationale parken kunnen zich hiervoor - net als in 2024 - aanmelden.
Op 17 april is er in het Bezoekerscentrum van NP Veluwezoom een door NPB (samen met een aantal parken) georganiseerde bijeenkomst onder de naam ‘spreiden en verleiden’, gericht op duurzaam toerisme en mobiliteit.