De parken hebben veel mooie projecten opgegeven waarvoor financiering nodig is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat met de subsidieaanvragen het totaal beschikbare budget is overschreden.
Korting
De nationale parken hebben daarom een korting van ca 30% op de door hen aangevraagde subsidie ontvangen. Dat is jammer, maar het glas is nog steeds halfvol. De meeste parken zijn op dit moment aan het puzzelen hoe ze deze korting kunnen opvangen binnen de ingediende plannen.
Projecten
Met een vogelvlucht door de aanvragen heen kijkend zien wij dat veel nationale parken een landschapsbiografie en/of landschapsvisie willen laten opstellen, duurzaam toerisme willen ontwikkelen en aan de merk- en aanbodontwikkeling gaan werken. Veel parken gaan verder aan de slag met een educatie- en communicatiestrategie. Ook klimaat- en watervraagstukken komen vaak voorbij in de subsidieaanvragen. Een aantal parken wil serieus aan de slag met een betere betrokkenheid van bewoners en ondernemers. Mooi om te zien is dat parken ook gezamenlijk dingen oppakken. Zo gaan de ‘Wadden-parken’ verkennen hoe zij meer kunnen samenwerken. Zes parken willen het fenomeen van de vogeltrek meer beleefbaar maken voor een breder publiek en het belang van de nationale parken voor deze vogeltrek onderstrepen.
Dit zijn de eerste stappen. De komende tijd zullen we een aantal concrete projecten van de parken eruit lichten op onze website en in de nieuwsbrief van het Nationale Parken Bureau.