Hoe ontwikkel je een Nationaal Park vanuit een gebiedsgerichte en samenhangende aanpak? Op deze vraag en nog veel meer proberen wij tijdens de informatiebijeenkomst antwoord te geven.
Voor wie is deze bijeenkomst?
Voor personen die betrokken zijn bij de nationale parken, maar ook voor personen die meer algemeen geïnteresseerd zijn in ‘groene gebiedsontwikkeling’.
Achtergrond
In 2015 is de transitie van de nationale parken in gang gezet. Deze beweging zet in op de verhoging van de kwaliteiten van de nationale parken. De ambitie is om:
- de samenhang tussen de natuur en het omliggende –cultuurhistorische- landschap te versterken
- de nationale parken meer onderscheidend te maken
- de parken meer aansprekend voor een nationaal en internationaal publiek te maken
- te werken vanuit de principes van duurzaam toerisme
- de regionale betrokkenheid bij de nationale parken te versterken
In 2018 zijn deze doelen vertaald in criteria in de Standaard voor de Nationale Parken Nieuwe Stijl. De onlangs gepubliceerde Leidraad bij de Standaard zet uiteen hoe je de criteria uit deze Standaard kunt lezen, en welke stappen je kunt zetten om gebiedsgericht met de transitie aan de slag te gaan.
Inhoud Informatiebijeenkomst
We nemen je deze ochtend op hoofdlijnen mee door de inhoud van de Leidraad en verduidelijken hoe de verschillende thema’s met elkaar samenhangen. Daarna zijn er deelsessies waar inhoudelijk op een thema ingegaan zal worden en waar vragen gesteld kunnen worden en ervaringen uitgewisseld. Ook is er de mogelijkheid om vragen te stellen in een algemene chatsessie.
Programma
09:40 uur Digitale inloop
10:00 uur Welkom
10:05 uur Presentatie van de Leidraad op hoofdlijnen
- Wat is de Leidraad?
- Wat staat erin en hoe hangen de thema’s met elkaar samen?
- wat heb je aan de Leidraad?
- Waar kan ik ondersteuning vinden?
10:40 uur korte ronde algemene vragen
10.50 uur pauze
11.00 uur 7 deelsessies
1.Deelsessie Natuur en Landschap: hoe kom je vanuit een landschapsbiografie en landschaps-ecologische analyse tot een samenhangende landschapsstrategie? Jori Wolf en Arjan van de Lindeloof lichten dit toe aan de hand van praktijkvoorbeeld Nationaal Park Hollandse Duinen i.o.
2. Deelsessie Merkidentiteit en Merkactivatie: hoe ontwikkel je een merk en hoe laat je dit terugkomen in de uitingen van het nationaal park? Anja Brands licht dit toe aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden
3. Deelsessie Duurzaam Toerisme: hoe kun je toerisme niet als doel maar als middel inzetten? Wat kan bezoekersmanagement hierin betekenen? En welke rol heeft het aanbod in je gebied? Angelique Vermeulen en Johan Kaspers lichten dit toe aan de hand van praktijkvoorbeeld de Veluwe op 1
4. Deelsessie Educatie: hoe creëer je ‘magische momenten’ met een educatiestrategie voor je park? Stefanie Boomsma, Keelin O’Connor en Elies Arps lichten dit toe aan de hand van praktijkvoorbeeld Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug
5. Deelsessie Communicatie en Eenheid in Uitstraling: hoe zet je strategische communicatie in en hoe zorg je voor eenheid in je uitstraling? Door Carolien Wierks
6. Deelsessie Regionale Verbondenheid en Samenwerking: hoe kom je tot samenwerking in je nationaal park? Saskia de Mol van Otterloo en Adri Ooms lichten dit toe aan de hand van praktijkvoorbeeld Nationaal Park Sallandse Heuvelrug
7. Algemene Chatsessie: wil je je niet beperken tot één deelsessie maar heb je meerdere vragen, kies voor deze sessie met Janneke van Montfort
Aanmelden
Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier. Hierin kun je ook aangeven welke vraag je graag beantwoord ziet tijdens deze bijeenkomst. Na aanmelding ontvang je de week voor de bijeenkomst de digitale link en inlogcode.