Campagne zorgt voor veel publiciteit
Met een livestream vanuit het paviljoen de Oostvaarders kreeg de Nederlandse pers op 11 mei een online preview van de zomeractiviteiten van het themajaar Ode aan het landschap. Dat betekende tevens het startpunt van heel veel marketingactiviteiten. Via online en offline media is vanaf dat moment onder coördinatie van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) veel aandacht gegenereerd voor het themajaar. Naast een bijlage in het Volkskrantmagazine (met een bereik van 1,2 miljoen) en een artikel in het ANWB-magazine Eropuit (met een bereik van 1,4 miljoen), waren er publicaties in onder andere Libelle, National Geographic, Quest en Salt Magazine. Online zorgden de samenwerkingen met o.a. Jan, Natuurhuisje en Barts Boekje tot publicaties op de websites en de social media kanalen van deze partijen.
Esther en Kay, de oprichters van het online platform ByNomads met een buitengewone liefde voor reizen en avontuur, bezochten in mei met een ‘glazen Kip caravan’ eiland Tiengemeten in Nationaal Park NLDelta en landgoed Wilgenheerd in het Groningse Waddengebied. Deze bezoeken resulteerden in mooie rapportages op hun eigen social media kanalen en publicaties op het facebook- en Instagramkanaal van Visit Netherlands. In juli werd er via dit laatste kanaal een wedstrijd uitgeschreven onder de volgers met als prijs twee overnachtingen in het Groningse Waddengebied. De prijsvraag zelf en ook de publicatie hiervan achteraf zorgde voor mooie aandacht voor dit gebied als onderdeel van Waddenzee Unesco Werelderfgoed.
Samenwerking met Zin Magazine
Het Nationale Parkenbureau ging dit voorjaar een samenwerking aan met het blad Zin (met een bereik van 178.000). In het meinummer verscheen er een rapportage van maar liefst 9 pagina’s over de Nationale Parken NLDelta in oprichting, Oosterschelde, Nieuw Land, Van Gogh in oprichting, Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal en het gebied Waddenzee Unesco Werelderfgoed. Dit zijn de zes parken die deelnemen aan de (inter)nationale campagne. In het juninummer van het blad Zin verschenen 2 pagina’s vol met inspirerende zomertips aan of bij het water in deze vijf nationale parken. Ook in de online nieuwsbrief van Zin krijgen de nationale parken een plekje.
3 nieuwe audioroutes
Naast de al eerder dit jaar gelanceerde audioroutes ‘Meesterwerk Nederlands Landschap’ in de nationale parken Nieuw Land, Weerribben-Wieden, Lauwersmeer en in de Schoorlse duinen, worden deze ook uitgerold in de NLDelta en Dwingelderveld.
Meesterwerk Nederlands Landschap gaat om zes bijzondere fietsroutes die aan de hand van kunst een link leggen tussen heden, verleden en toekomst van het landschap. Meer info en routes: Een mooie samenwerking tussen de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed, Staatsbosbeheer en het Nationale Parkenbureau.
Landschapscafés
Staatsbosbeheer organiseert samen met partners dit najaar een viertal landschapscafés in de nationale parken Lauwersmeer, Dwingelderveld, Weerribben-Wieden en Nieuw Land: Kunnen onze Nationale Parken als groen hart in het landschap de omgeving inspireren om zich te ontwikkelen tot een samenhangend geheel: het landschap van de toekomst? De cafés met inspirerende sprekers en ideeën, films, muziek en een goed gesprek vinden plaats in oktober en november.
Essay
Het Innige Landschap is de titel van een essay van Marcel van Ool. Het behandelt de rol die de Plek heeft in het contact met de Aarde, de betrokkenheid op het landschap en de rol die Nationale Parken daarin spelen. Het essay komt in september uit bij de KNNV uitgeverij die het via boekhandels zal verspreiden. Ook zal het essay een rol spelen in de landschapscafés in de vorm van een filmpje.