Onderzoek Bekendheid Nationale Parken 

06-05-2024 298 keer bekeken 0 reacties

De bekendheid van de nationale parken in Nederland is relatief laag. Het meest recente onderzoek uit 2010 (!) illustreert dit. Het nieuwe Beleidsprogramma Nationale Parken 2024 – 2030 is een natuurlijk moment om die bekendheid opnieuw onder de loep te nemen, als 0-meting voor deze beleidsperiode. In opdracht van het Nationaal Parken Bureau heeft Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd dit onderzoek uitgevoerd. 

In opdracht van het Nationale Parken Bureau heeft Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd dit onderzoek naar de bekendheid uitgevoerd. Begin april zijn de eerste resultaten van het onderzoek beschikbaar gekomen. Een algemene conclusie is, dat de (naams-)bekendheid van de nationale parken nog altijd laag is.

Begin april zijn de eerste resultaten van het onderzoek beschikbaar gekomen. Een algemene conclusie is, dat de (naams)bekendheid van de nationale parken nog altijd laag is. Daarbij is het onderscheidend vermogen tussen een nationaal park en een willekeurig natuurgebied bij het publiek minimaal. De belangrijkste associaties met een nationaal park zijn, dat de natuur er beschermd wordt en dat deze ook de ruimte krijgt, terwijl de meer op recreatie gerichte associaties veel lager scoren. Een echt opvallende uitkomst is, dat driekwart van de respondenten zegt bereid te zijn om te betalen voor de nationale parken, zoals voor parkeren, toegang of specifieke voorzieningen.   

De uitkomsten zullen bij verschillende gelegenheden worden gepresenteerd. Het onderzoek is beschikbaar op deze site.

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen